14/8/11

El pa engreixa?


Si fem aquesta pregunta al nostre voltant segurament obtindrem una resposta positiva. I és que la gent creu que el pa engreixa. Això és un fals mite, com molts altres que circulen en el tema de l'alimentació. Anem a veure perquè no engreixa.

El pa ha estat tradicionalment un producte assequible per la classe social pobre, mentre que aliments com la carn estava limitada als rics.
L'afany de la gent per semblar-se als que millor vivien va fer que es devaluessin aliments tan sans, com el pa i les llegums, a favor d'altres aliments que s'haurien de prendre en menys quantitat, com la carn i els ous. A aquest fet se li suma que el pa engreixa ja que moltes dietes de moda el prohibeixen.

La nostra piràmide nutricional, basada en la dieta mediterrània, ens marca que hem de menjar al dia entre un 55% d'hidrats de carboni, un 15% de proteïnes i un 30-35% restant de greixos.

En aquest 55% d'hidrats de carboni s'inclouen els simples, com la fruita, i els complexos, com la pasta, l'arrós, la patata i també el pa.
Per tant diríem que el pa, com tots els cereals, és un aliment fonamental a la dieta i s'hauria de menjar a diari. Realment el que engreixa no és el pa, sinó l'acompanyament que s'hi fa. Per exemple: mantega, embotits, xocolata, salses... Un gram d'hidrats de carboni equival a 4 Kcal.

Si prenguéssim una ració d'uns 30g. de pa, obtindríem 86 Kcal., de les quals un 80% provindrien dels hidrats de carboni, un 13% de proteïnes i només un 5% de greixos. És a dir el pa apenes aporta greix. Conté també vitamines i minerals i si optem pel pa integral, que calòricament és el mateix, a més obtindrem una bona font de fibra. Al dia es podria menjar perfectament unes 3-4 racions de pa, en forma d'entrepà al matí, per esmorzar, o bé per acompanyar el dinar i/o sopar. Una altra opció és un mini per berenar. La distribució ja dependrà de cada persona, segons els seus horaris, edat, exercici físic...

Així doncs si gaudim d'una bona dieta, és a dir, ingressem les mateixes calories que gastem, seguint la base de la dieta mediterrània, obtindrem un bon balanç. Un bon balanç és un equilibri entre la ingesta (calories en forma d'aliments que ingerim) i i la demanda (el que gastem per respirar, moure'ns, fer la digestió, dormir, practicar exercici...).

Com a conclusió doncs podríem dir que el que engreixa no és el pa sinó que és menjar més del que gastem.

1 comentario:

  1. Gracies per participar en el meu sorteig. Sort!!! Petons,

    ResponderEliminar